Wednesday, October 7, 2009

Keselamatan

  • Pihak sekolah perlu mengambil berat aspekaspekkeselamatan seperti kemudahaninfrastruktur, kemudahan fizikal, perkakasan,rangkaian, perisian dan aplikasi.
  • Keselamatan Bekalan Elektriki) Bekalan elektrik hendaklah 3 fasa danboleh menampung penggunaanperkakasan.ii) Keupayaan minima bekalan elektrik darigenerator mestilah 30 kvA.iii) Kedudukan pendawaian dan punca kuasaelektrik mesti memenuhi piawaianJabatan Kerja Raya (JKR).
  • Keselamatan Fizikal dan Perkakasani) Saiz ruang yang sesuai (22.5 m2) dan keatasii) Lokasi yang strategik dan selamatiii) Alat keselamatan yang perlu diberiperhatian:a. Sistem penggerab. Jeriji besic. Alat pemadam api10d. Sistem peredaran udarae. Perangkap kilativ) Peraturan dan garis panduanpenggunaan mestilah disediakan dandipaparkan di dalam Pusat Akses.v) Pengawasan dan laporan keselamatanperlu dilakukan secara berkala.vi) Kawal selia kemudahan fizikal danperkakasan secara berkala.vii) Buku log untuk merekod pergerakan kunciPusat Akses Sekolah.viii) Buku log untuk penggunaan Pusat AksesSekolah. Contoh maklumat adalah sepertidi Lampiran 2.ix) Setiap kunci, peralatan, network point dankabel mesti dilabelkan.
  • Keselamatan Sistem Rangkaiani) Susun atur mengikut spesifikasi danpiawaian pengkabelan KementerianPelajaran Malaysia (KPM).ii) Semua komputer mesti dirangkaikan danboleh mengakses Internet.iii) Aras kebenaran pengguna (Access Right)mesti dihadkan untuk mengelakkandaripada membuat pengubahsuaiankonfigurasi komputer.11
  • Keselamatan Perisian dan Aplikasii) patches untuk sistem pengoperasian yangterkini.ii) Perisian anti-virus yang terkini.iii) Menggunakan perisian yang berlesen.iv) Manual instalasi mudah diperolehi.
  • Keselamatan Mengakses Interneti) Mesti mematuhi Pekeliling KemajuanPentadbiran Awam Bilangan 1 Tahun2003 – UPTM 159/526/9 Jld.3 (9) – GarisPanduan Mengenai TatacaraPenggunaan Internet Dan Mel ElektronikDi Agensi-Agensi Kerajaan (boleh dimuatturun daripada http://www.mampu.gov.my/mampu/bm/Circulars/BM/Main.htm)
  • Keselamatan Penyimpanan Bahani) Pengguna TIDAK DIBENARKANmenyimpan bahan di cakera keraskomputer di Pusat Akses Sekolah.ii) Sentiasa menyelenggara ruang cakerakeras komputer (housekeeping) untukmenjamin pengoperasian komputersentiasa ditahap optimum dan stabil.

0 comments:

 

blogger templates | Make Money Online